Jednocześnie informujemy, że wsparcie w ramach naboru będą mogli otrzymać wyłącznie wnioskodawcy, których wnioski wpiszą się w Priorytety Rezerwy oraz spełnią pozostałe warunki wynikające z przepisów prawa oraz przyjętych zasad (w załączeniu).
Dodatkowo w pierwszej kolejności realizowane będą wnioski pracodawców, którzy dotychczas nie korzystali ze środków KFS.
- wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców
Zgodnie z wytycznymi w ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które wskazują specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Jest to priorytet mający na celu wsparcie dla firm zatrudniających cudzoziemców i próbę niwelowania wszelkich przeszkód powstających w sytuacji pojawienia się cudzoziemców w zespole
Priorytet ten jest adresowany zarówno do cudzoziemców jak i pracowników polskich. Jeśli wnioskodawca stwierdzi, że pracownikowi polskiemu jest potrzebne jakaś forma kształcenia, która pomoże we współpracy z pracownikiem cudzoziemskim nie ma przeszkód aby otrzymać na nią dofinansowanie. Mogą to być szkolenia językowe, pomagające w adaptacji kulturowej ale również zawodowe przykładowo nabycie uprawnień do nadzoru nad innymi pracownikami albo konieczność nabycia nowych kwalifikacji ze względu na nowe obowiązki związane z rozpoczęciem współpracy z zatrudnionymi obcokrajowcami.
- wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego, wskazanych na liście przedsiębiorstw społecznych prowadzonej przez MRiPS, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych lub pracowników Zakładów Aktywności Zawodowej
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej
- wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności
- wsparcie kształcenia ustawicznego osób dorosłych w nabywaniu kompetencji cyfrowych.
W ramach niniejszego priorytetu powinny być dofinansowywane formy kształcenia ustawicznego, które pomogą zniwelować lub zapobiec powstawaniu luk czy braków w kompetencjach cyfrowych pracowników i pracodawców.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
Jest adresowany do wszystkich osób, co do których pracodawca uzna że potrzebują oni szkolenia podnoszącego ich kompetencje cyfrowe. Warunkiem jest uzasadnienie, że nabycie owych kompetencji będzie przydatne w wykonywaniu powierzonych im obowiązków zawodowych.