Przydatne informacje dla przedsiębiorców planujących złożyć wniosek o dotację branżową (Rozdz. 3 Rozporządzenia)
- wniosek o wsparcie można złożyć wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem portalu praca.gov.pl - wniosek oznaczony jest kolorem jasnozielonym i różni się od wniosku o pożyczkę przyznawaną na podstawie art. 15 zzd (kolor pomarańczowy)
- umowa jest integralną częścią wniosku - nie trzeba jej drukować, podpisywać, skanować - osoba uprawniona do reprezentowania podmiotu podpisując wniosek profilem zaufanym lub kwalifikowalnym podpisem elektronicznym akceptuje również warunki umowy
- do wniosku należy dołączyć wypełniony wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków pobierz formularz, plik w formacie xls lub xlsx - plik należy pobrać, zapisać na swoim komputerze, wypełnić a następnie dołączyć do wniosku wypełnianego w formie elektronicznej - w formularzu należy uwzględnić pomoc publiczną udzieloną przez wszystkie podmioty
- jeżeli przedsiębiorcę reprezentuje pełnomocnik, należy dołączyć kopię pełnomocnictwa - pełnomocnictwo MUSI BYĆ uprzednio podpisane przez udzielającego pełnomocnictwa, a następnie należy przesłać jego kopię wraz z wnioskiem elektronicznym.
Składając wniosek przedsiębiorca pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, podpisuje następujące oświadczenia:
- o posiadaniu statusu mikroprzedsiębiorcy albo małego przedsiębiorcy;
- o prowadzeniu na dzień 31 marca 2021 r. działalności gospodarczej oznaczonej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, jednym z kodów wskazanych w § 7 ust. 1 rozporządzenia;
- O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiory, którzy na dzień 31 marca 2021 r. (zmiany kodu PKD po tym terminie nawet obejmujące dzień 31.03.2021 r. nie mogą być uwzględnione) prowadzili działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności kodami zgodnymi z poniższą tabelą i nie przekroczyli łącznej liczby dotacji, jaką mogą otrzymać
* Maksymalna liczba dotacji, jaką może otrzymać przedsiębiorca łącznie na podstawie obu rozporządzeń tzn.: rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 stycznia 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 152) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. poz. 371 z późn. zm.).
Do limitu udzielonych dotacji wliczają się dotacje przyznane na podstawie naboru wniosków prowadzonego od 1.02.2021 r. (w danym miesiącu można złożyć maksymalnie 1 wniosek).
Przedsiębiorca może złożyć kolejny wniosek o dotację, o ile nie wyczerpał już przysługującego mu limitu liczby dotacji.
- potwierdzające, że przychód z działalności uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub lutego 2020 lub września 2020 r.;
- o niezawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej na okres obejmujący dzień 31 marca 2021 r.
Przydatne informacje dotyczące "Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną":
Do wniosków o przyznanie wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej należy każdorazowo dołączyć wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków (pobierz formularz).Plik w formacie * xls lub* xlsx:
- należy zapisać na swoim komputerze, wypełnić i dołączyć do wniosku wypełnianego
w formie elektronicznej
lub wydrukować, wypełnić a następnie zeskanować i dołączyć do wniosku elektronicznego
- Identyfikatory gmin na terenie powiatu brzeskiego:
- w formularzu należy uwzględnić pomoc publiczną związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 udzieloną przez wszystkie podmioty, nie tylko przez Urząd Pracy
- w części D formularza, należy kolejno wpisać odpowiednie informacje dotyczące pomocy publicznej, wielkość pól można zwiększyć, nie ma potrzeby wypełniania całego formularza dla każdej uzyskanej pomocy osobno
- przy wypełnianiu formularza pomocne mogą być informacje zawarte Systemie Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej - https://sudop.uokik.gov.pl/
oraz na stronie https://www.uokik.gov.pl/covid19_a_pomoc_publiczna.php
- w formularzu należy wypełnić każde przeznaczone do tego pole.
Należy pamiętać, że za prawidłowość podanych danych odpowiada Wnioskodawca.
Jednocześnie informujemy, że z dniem 1 lipca 2021 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
Najważniejsze zmiany:
- Umowy o dofinansowanie, o których mowa w art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zzda, art. 15zze, art. 15zze2 i 15zze4 zawarte przed dniem ogłoszenia ww. ustawy ulegają zmianie z mocy prawa w brzmieniu nadanym nową ustawą w zakresie określonym w ww. przepisach.
- Ustawa reguluje kwestie dotyczące odroczenie terminów płatności, rozkładania spłaty należności na raty oraz ich umarzania (art. 15zzb, art. 15zzc, art. 15zzd, art. 15zzda, 15zze, art. 15zze2 oraz art. 15zze4).
- Ustawa wprowadza nową formę wsparcia, tj. dotację na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy, prowadzących działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty (PKD 47.11.Z i 47.19.Z) - przepis wchodzi w życie
w dniu 23.07.2021 r.
Na mocy omawianej ustawy (art. 1 pkt 25) Starosta może, na podstawie umowy, udzielić ze środków Funduszu Pracy dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy na dzień 30 września 2020 r. prowadzili działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty,o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, kodami 47.11.Z albo 47.19.Z.
Podstawowymi kryteriami przyznania tej pomocy są:
a) 40%. spadek przychodów odpowiednio w listopadzie 2020 r., grudniu 2020 r., styczniu 2021 r., lutym 2021 r. albo w marcu 2021 r. w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r.;
b) prowadzenie określonej działalności gospodarczej na dzień30 września 2020 r. Weryfikacja kodu PKD według danych w rejestrze REGON na dzień 30września 2020 r. została ustalona w analogiczny sposób jak w przypadku tarczy branżowej.
Wnioski o przyznanie omawianej formy wsparcia mikroprzedsiębiorca i mały przedsiębiorca składają wyłącznie w formie elektronicznej do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na swoją siedzibę, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora powiatowego urzędu pracy. Termin składnia wniosków upływa 30 września 2021 r.
Składanie wniosków będzie możliwe od 23 lipca 2021 r., pod warunkiem udostępnienia przez Ministerstwo stosownego wniosku.