Asset Publisher

Pośrednictwo pracy

Czym jest pośrednictwo pracy?

Pośrednictwo pracy jest jedną z podstawowych usług rynku pracy, realizowaną przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy na rzecz poszukujących pracy oraz pracodawców.

Jeżeli jesteś osobą niezarejestrowaną jako bezrobotny lub poszukujący pracy w powiatowym urzędzie pracy również możesz również możesz korzystać z pomocy urzędu w zakresie pośrednictwa pracy. Uzyskasz tam informacje o ofertach pracy i organizowanych targach pracy, a także możliwościach skorzystania z innej pomocy oferowanej przez urząd w sytuacji gdy skorzystanie z niej nie wymaga rejestracji w urzędzie.

Jakiego typu pomoc jest oferowana osobom niezarejestrowanym?

W ramach usługi pośrednictwa pracy urzędy pracy realizują szereg zadań na rzecz swoich klientów - osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych oraz pracodawców.

Najważniejszymi działaniami w ramach usługi jest pozyskiwanie ofert pracy oraz udostępnianie do wiadomości publicznej w siedzibach urzędów i w Centralnej Bazie Ofert Pracy, a także poprzez inne środki masowego przekazu.

Przyjęcie oferty pracy i jej upowszechnienie wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego kandydata na zgłoszone miejsce, dlatego też pracownicy realizujący zadania w ramach usługi z jednej strony udzielają pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia poprzez przekazywanie informacji o ofertach pracy i kierowanie ich do pracodawców na rozmowę kwalifikacyjną. Urzędy przyjmują i upowszechniają także oferty pracy, w których pracodawcy podają do publicznej wiadomości dane kontaktowe dając możliwość zgłaszania się na nie osobom, które nie są zarejestrowane w urzędzie, a chciałyby z oferty skorzystać.

Ponadto pracownicy inicjują i organizują spotkania z pracodawcami w ramach targów pracy.

Ważnym zadaniem jest również informowanie klientów o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy.

Kto i w jaki sposób może skorzystać z pośrednictwa pracy?

Z usługi pośrednictwa pracy może skorzystać każdy ponieważ jest ono świadczone dla osób zarejestrowanych i niezarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotny lub poszukujący pracy, w tym obywateli państw EOG, pracodawców krajowych oraz pracodawców z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej i innych państw jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób.

Jakich korzyści dostarcza usługa?

Pośrednictwo pracy jest świadczone wszystkim zainteresowanym bezpłatnie zgodnie z zasadami:
  • dostępności usługi dla poszukujących pracy oraz dla pracodawców;
  • dobrowolności - oznaczającej wolne od przymusu korzystanie z usługi;
  • równości - oznaczającej obowiązek udzielania wszystkim bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w znalezieniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie lub orientację seksualną;
  • jawności - oznaczającej, że każde wolne miejsce pracy zgłoszone do urzędu pracy jest podawane do wiadomości.

Co to jest oferta pracy?

Oferta - to wolne od wymagań naruszających zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, w rozumieniu przepisów prawa pracy, zgłoszenie przez pracodawcę do powiatowego urzędu pracy co najmniej jednego wolnego miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w określonym zawodzie lub specjalności w celu uzyskania pomocy w znalezieniu odpowiedniego pracownika - ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy- art. 2 ust. 1 pkt 16a.

Rodzaje ofert pracy?

Urząd pracy przyjmuje od pracodawcy ofertę pracy i podaje ją do publicznej wiadomości jako ofertę otwartą lub zamkniętą.

Oferta otwarta to oferta pracy, w której pracodawca wyraził zgodę na upowszechnienie danych kontaktowych.

Na ofertę otwartą mogą zgłaszać się samodzielnie osoby, także niezarejestrowane w urzędzie, które zainteresuje opublikowana oferta.

Oferta zamknięta to oferta pracy, w której pracodawca zastrzegł swoje dane do wiadomości urzędu i tylko tych osób zarejestrowanych w urzędzie, które będą kierowane do tego pracodawcy w związku ze zgłoszona ofertą.

Na ofertę zamkniętą doradca klienta kieruje osoby zarejestrowane, których kompetencje może określić i dla których dana oferta spełnia wymagania oferty odpowiedniej pracy, a one same spełniają wymagania postawione przez pracodawcę w ofercie.

Targi pracy

Jest to jedna z form bezpośredniego kontaktu wielu pracodawców z wieloma kandydatami do pracy, w celu prezentacji ofert pracy lub propozycji miejsc pracy oraz pozyskania do pracy kandydatów odpowiadających wymaganiom poszczególnych pracodawców.

Targi pracy są wydarzeniem, które urząd pracy może zorganizować:
  • samodzielnie - zasięg targów lokalny, obejmujący obszar jednego powiatu,
  • we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy lub innymi powiatowymi urzędami pracy lub innymi instytucjami - zasięg targów regionalny, krajowy lub międzynarodowy.
Pamiętaj! Udział w targach pracy, to jedna z możliwości poszukiwania pracy. Możliwość spotkania z wieloma pracodawcami, przeprowadzenia rozmowy, nawiązania kontaktu z pracodawcą, pozostawienia swojego CV.

Jedna wizyta na targach pracy może skutkować znalezieniem zatrudnienia lub zmianą pracy na bardziej interesującą.

Informację o targach organizowanych w twojej okolicy możesz uzyskać na stronie Centralnej Bazy Ofert Pracy w zakładce „Kalendarz targów, giełd i szkoleń", na stronie powiatowego lub wojewódzkiego urzędu pracy, informacje te mogą pojawić się również za pośrednictwem innych mediów, z którymi współpracuje urząd.

nnk.asset.publisher.info.header

OfficeSearch

Menu Display